PYN ELITE NYT: huonot pörssivuodet mahdollisuus tehdä entistä parempia tuottoja

PYN Eliten sijoittajaillassa 17. huhtikuuta puhunut salkunhoitaja Petri Deryng haastoi kuulijoitaan katsomaan heikkoja pörssivuosia uusin silmin. ”Huonoista vuosista seuraa se, että salkunhoitajalla on mahdollisuudet tehdä seuraavista vuosista entistä parempia tuottoja.”

Deryng muistutti, että nopeat pörssikurssien laskut ovat antaneet PYN Elitelle useita tilaisuuksia saada salkkuun hyviä yhtiöitä halvalla. Hän arvioi, että lentokenttäyhtiö ACV:n osakeblokki tuskin olisi tullut PYN Elitelle tarjolle ilman koronakriisin myyntiaaltoa huhtikuussa 2020. Rahaston salkussa ACV:n osuus on nyt 8,1 prosenttia (10.4.2023).

Samoin viime syksyn kurssiromahdus Vietnamissa herätti salkunhoitajan hakemaan uusia ostokohteita. ”Sanoin marraskuussa meidän analyytikoille, että osakkeiden hinnat ovat aivan hullulla tasolla, ja nyt pitää kaikkien pohtia ostosuosituksia.”

Pankkisektoria seuraava PYN Asia Researchin analyytikko Maggie Yi ilmoitti tämän jälkeen, että Sacombank (STB) näyttää hyvältä vaihtoehdolta. Pankki oli salkunhoitajalle ennestään tuttu, mutta sitä ei ollut nostettu ostokohteeksi. ”Tiesin että pankilla oli pitkään ollut vaikeuksia vanhan johdon aikana syntyneiden vastuiden kanssa. Niistä oltiin pääsemässä eroon, ja pankki oli myynyt haltuun ottamiaan omistuksia.”

Tämän jälkeen rahasto ryhtyi ostamaan STB:tä, ja nyt sen osuus salkussa on nyt kymmenen prosenttia (10.4.2023). Juuri ennen PYN Eliten sijoittajailtaa STB ilmoitti, että se tavoittelee tälle vuodelle merkittävää tuloskasvua.

”PYN Eliten kolmen vuoden tuotto on 82 prosenttia, eli me olemme pärjänneet VN-indeksiä paremmin (+39 %). Pörssin poukkoilu on ollut meille hyvä mahdollisuus.”

Sijoittajailta järjestettiin Helsingin Kauppakorkeakoulun entisessä päärakennuksessa. Juhlasalissa esityksiä seurasi lähes 500 ihmistä, ja verkon striimissä oli lähetyksen aikana kaikkiaan pari sataa kiinnostunutta. Salkunhoitajan lisäksi äänessä oli rahaston hallinnointiyhtiön PYN Fund Managementin toimitusjohtaja Eino Laitinen. Hän muistutti kurssilaskujen tuovan paitsi salkunhoitajalle mutta myös rahastoon sijoittaville menestymisen mahdollisuuksia.

”Rahaston osuuden arvo tuli finanssikriisin aikana alas 66 prosenttia suhteessa edelliseen korkeimpaan arvoonsa. Koronadipissä tultiin 39 prosenttia alas. Viime vuoden syksyn dippi oli myös syvä, 42 prosenttia suhteessa edelliseen korkeimpaan arvoonsa”, Laitinen sanoi.

Kriisien jälkeen on sitten tullut vastaavia isoja muutoksia kurssien taas noustessa. Esimerkiksi finanssikriisin pohjien jälkeen PYN Eliten osuuden arvo nousi vuodessa 130 prosenttia. Koronadipissä osuuden arvo oli alhaisimmillaan maaliskuun 2020 merkintäpäivänä, ja silloin osuuksia merkinneet tuplasivat sijoituksensa arvon seuraavan vuoden aikana.

Laitinen kertoi PYN Elitessä olevan nyt mukana yli 5 000 sijoittajaa, ja viime vuonna uusia sijoittajia tuli 878. Laitinen sanoi olevansa erityisen ilahtunut siitä, että rahastolla on 350 sijoittajaa, jotka ovat olleet mukana yli 20 vuotta.

Tärkeää tietoa kirjoituksesta ja rahastosta

Oheinen julkaisu on markkinointimateriaalia. Ennen merkintää tutustu huolellisesti rahaston Avaintietoasiakirjaan, Rahastoesitteeseen sekä Sääntöihin. Esitetty materiaali perustuu PYN Fund Managementin näkemykseen markkinoista ja sijoitusmahdollisuuksista. PYN Elite Erikoissijoitusrahasto sijoittaa varansa hyvin kohdennetusti reunamarkkinoille ja pieneen määrään yhtiöitä. Sijoitustapaan liittyy tavanomaista, laajalle hajautettua osakesijoittamista suurempi riski arvonvaihteluista. Sijoituksen arvo voi laskea voimakkaasti epäsuotuisassa markkinatilanteessa tai yksittäisen epäonnistuneen sijoituksen johdosta. On mahdollista, että esityksessä esitetyt arviot talouskehityksestä tai yritysten liiketoiminnan kehityksestä eivät toteudu esitetyllä tavalla ja niihin liittyy olennaisia epävarmuuksia.